Eurovision!

Jag kände mig lite tvingad att undersöka årets sjungande bidrag till Eurovision mest för att jag inte riktigt alls trodde på vår lilla Anna och hennes dagispop. Därför tänkte jag att jag skulle hitta någon rolig trudelutt att slänga in som motargument när någon (mot förmodan) säger att fröken har en chans att ta hem tävlingen. SÅ jag klickade mig in på SVTplay och har nu klickat mig fram och tillbaka mellan de olika bidragen. Och jag är stum. Vad har hänt med musikvärlden?
Men, en liten disslista måste jag ju bjuda på, så här kommer den:

Vi börjar med Rumänien. Den första jag ens lyssnade på och blev fascinerad av det otroligt häftiga pianot som två snygga rumäner satt och klinkade på. Men sen kom sången och -haha. Det går inte att bli bra när man blandar lite pojkbandsmaterial med lite transsexuell falsksång och fyndiga mellan-raderna-kommentarer. Nope, men lyssna och njut.

Nästa land ut är Serbien och en liten blond pojk som ser som tagen ut ur den härliga klassikern teskedsgumman. Pottfrilla, folkdräkter och äppelkinder kanske dock kan gå hem, speciellt med ett litet inslag av serb-rap, vad vet jag? Jag måste erkänna att jag i alla fall blev glad av den här trallvänliga visan. Men, sjöng han PUTA? Och varför klär dom av sig? Den talar för sig själv, lyssna.

Men Makedonien då? Här har vi landet som jag fortfarande inte vet var det ligger och som osökt får mig att tänka på makaroner samt på dålig musik. Och det här var så tråkigt som det kan bli. Lyssnar du här så kommer du få se en halvläskig karl med flint som uppenbarligen själv valde sina omanliga bandmedlemmar för lite logemys. I vilket fall så tar han i sån han dör och får inte något för det. Men, ett intressant pekfinger: Är den vitklädde rapparen som får tre sekunders strålkastarljus på fel spelning?

Holland får mig att tänka på folkmusik. Oavkortat folkmusik och tivoli. Det absolut roligaste är att det är precis vad det här är. Och trots att hon sjunger på ett låtsasspråk så hör vi hur luftballongerna och liftarna spelar sina betydande roller i denna glädjespridande bugglåt. Dom där holländarna verkar var ett hyvens folk, Och -dom har också dansband. bevisat! Lyssna.

Nästa klick blev på Irland och dess bidrag med lots of Titanic-inslag. Tråkigt, men hon sjunger fint, absolut. Synd att hon har så otroligt tråkigt bara. Tråkigt. Ser ut som om hon håller på och dör av tristess. I och för sig inte så konstigt när man sjunger om skuggor som jagar och ser ut som en ur familjen Adams. Fast som sagt. Fint och intetsägande. Lyssna.

Efter Irland kommer Polen och där finns inte en enda liten förväntning från mitt håll. Tur. För jag blev innerligt ledsen av skiten ändå. Det här var totalt deprimerande. Lyssna här på mörker, död och otrohet. Tur att han tänker på morgondagen varje dag, annars skulle han tagit livet av sig senast igår.

Malta, jag gillar Malta av någon anledning. Har ingen aning om varför, men namnet Malta ger mig en bra känsla i magen. Kanske på grund av Malt:et? (öl) Den här låten var fin, tjejen kan nästan sjunga! Låter som att öl-landet dock verkligen har fått hjälp med låtskrivandet från en.. amerikan? I vilket fall. Ballad: tråkigt, Hon: Snygg men överspacklad, Låten: Lyssna på potential.

Ryssarna attackerar, put on the freaking pälsmössa. Ryssland är inte ett favoritland, mest för att dom pratar så fult och låter otrevliga. Fult och otrevligt är precis vad det här också var. Falsk och ful låtsasopera med en söderkis som ansiktet utåt. Lyssna här på ett band med konstigt musiköra och lite väl laidback scenstil.

Nästa låt till rakning är Ryssland fast det vita. Vitryssland slår de ovita ryssarna i hästlängder i: Allt. Scenkläder som taget ur en Hollywoodfilm, en Jessica Simpson-lookalike som förvandlas till fjärilar och röster som fungerar. Den här andas Hollywood och jag gillar den. Tråkig dock. Det måste vara mycket lättare att sjunga en ballad. Lyssna.

Schweiz skickar en guld- och silverhomo till uttagningen. Kul kille, han gillar att leka med lysrör, skuggteknik och olika moves. Den här låten gav mig inte ett dugg. Men den kanske går svinlångt. Om det är någon av de nu genomlyssnade så. Ja, det skulle väl vara han och vitryssarna. Lyssna och avgör.

Danmark, åh, Danmark. Här har vi en kille som kommer gå långt, bara för att han är sådär ful-söt. Men Oj, nu kom det visst en tjej också. Nja, jag tror jag har tappat tron på att det finns bra musik. fast, ja, den var väl lite trallig. Men, lyssna, hör man inte en välkänd slinga i bakgrunden?

Nu är jag less så håller tummarna för Bosnien Herzegovina. Det här känner jag igen. Han låter som nån, vem? och musiken, det här måste vara en copy rätt av. Eller? Lyssna på en rockig poplåt, jag gillade den. Bäst hittils, men nog inte en vinnare. Det brukar ju gå hem med folkmusik av någon konstig anledning.. (fast jo, det finns en fiol människor, lyssna!)

Portugal är tulpaner och det roliga är att fröken rosa ser ut som en (eller nej.. det är ju Holland..). Skitsamma, En tulpanpralin i lyxförpackning, snygg! Det är kul med en fin röst, lite väl mycket gnäll a´la Mariah Carey, men det kan nog gå hem. Jag tror definitivt att den låtsasspelande pianisten (var tog han helt plötsligt vägen?) och IKEA-ljusstaken på flygeln går hem. Aja, det går hem hos mig. Men som sagt, det var det där med folkmusiken.. Lyssna.

Slovakien känns som is. Nog på grund av vaken där på slutet. Men hoppsansa vad grönt det var hos slovakerna! Det var ett hoppande och studsande och häftiga kreationer, och vilken tur att sångaren har skivor av kiwi på bhn ifall hon blir lite sugen under framträdandet. Nej men jag tror jag smälte nu. Den här var ju lite mysig. Heja Slovakien! Lyssna och digga lite, I know you will.

Sen kom hon, Anna från Sverige. Det första som slåt mig är HELSKOTTA vilken publik hon har där i Globen. Men tyvärr, hon sjunger som en kratta. bort. Lyssna inte.

Så mina förhoppningar riktas mot Azerbaijan:  Och vet ni vad? Jag föll direkt för alla killar med öppna kavajer. You got me, forever. Lyssna och se och njut. Men musiken? Hörrenini, det här var bra! pop/R&B med en vit mashmallow till sångerska. Den här kommer bli poppis på krogen det kan jag lova. Men i tävlingen? nja. Den skulle få min röst om jag orkade se på skiten.

Nu har jag inte tid med fler idag. Hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0