Eurovision! 2

Så, I am back. Jag tvättar, febrar mig och tänkte snart dammsuga. Vad mycket man kan få gjort. Men först måste jag ju fortsätta min sväng runt i Eurovision-land, vilket jag av någon konstig anledning ser fram emot att göra. Hoppas ni är med.
Disslista nummer två:

Först ut idag är: Bulgarien. En blåögd sötnäsa som vet hur man skall hålla både sin tvätt och sina tänder vita. Discostuk med mycket "åh"-ande. Undrar vad han sjunger om? I vilket fall som helst så låter låten likadant hela tiden och slutar sen som att någon drog ur sladden, undrar om det var meningen eller inte. Lyssna här eller ute på krogen.

Grekland, åh Grekland! SuperMario möter S&M. Ungefär. Jag diggar lite dock, men det som mest lockar min blick är såklart krigardans(arna)en runtomkring, för här ställer man sig frågan: varför? Aja, det som drar ner diggandet är supermario himself som ser ut som att han håller på och somnar och inte alls tycker om att stå där och sjunga med sina lackklädde kompisar. Sorry, inge bra. Lyssna.

Next bidrag is Slovenien (Helvete vad många det är kvar!). HAHA. Den här orkar jag inte med, Lyssna på folkmusik möter dansband möter fejkrock. Usch vad värdelöst.

Storbritannien kan väl? Nja Lyssna. men det här känner man väl iallfall igen.. Den här låter låter även den som en kopia av något gammalt. hmm. Men, snygga dansare med en käft på tuttarna kanske går hem? Otroligt konstig känsla man får av den här låten. Men en positiv sak, språket var inte så konstigt iallfall..

Woho, nu jädrans drar vi till Georgien. Fascination från min sida: Kllänningen, rösten, hela hon. Alla killars favorit. Lugnt. Men jag funderar kring det här med ballader åter igen: det MÅSTE vara lättare att göra en (i eurovisionmått mätt) "bra" låt? Anledningar till detta kan vara the fancy dresses och en nästan proffsig låt. Men ajabaja, det är ju skittråkigt. Men, Lyssna här, hon kommer långt.

Nästa land ut för dissning är Kroatien, Oh my, en ballad. igen. Fast, nja, lite mer popstuk. Fast, vad gör dom? videon ser snarare ut som en reklam för Nivea Soft. Tre snyggingar med rådjursögon, killarna har nog en ny favorit. Och jag med, den här fungerar! Lyssna och kolla in det otroligt märkliga rycket i mungipan låten avslutas med (2:49 in i låten)

Kroatien kan det här med pop, det borde väl Spanien också kunna? Ohja, vilken läbbig karl dock. Och, sjunger dom om cirkus? eller vad är grejen med videon? I vilket fall, den här var lite skön (om man inte ser honom och hans mungipe-kladd). Lyssna men kolla inte, hans ögonblink får dig att vilja krypa ur kroppen. blä. Hoppas han inte går vidare.

Så,våra grannar i väst: Finland, vad har ni att ge? Lyssna och se: nothing. Finnarna har kört till hundra procent på Norges framgångssaga från 2009 och misslyckas totalt (dom har ju inte den där killen med smilegroparna). Dom har inte sångröst heller, och inga bakgrundsmusiker/dansare/sångare som kan hålla takten. Konstigt. Fast, det absolut märkligaste är den fejk-fiolspelande damen i bakgrunden. Det syns så väl. pinsamt.

Belgien sjunger om en gitarr. Fint! Visserligen en kopia av Jason Mraz, men han är ju guld så jag förstår varför. Det här gillade jag! Woho! JUbel and Notning more from me. Lyssna

Albanien då? Näste man till rakning var en kvinna. eller nåt. Lite Britneyslingor (och feeling) i början, inte sant?Finns nog en släng av Behind-these-Hazel-eyes-tjejen med, men, det svänger lite. Jag skulle dock vilja fråga vem i hela världen som valde de otroligt obehagliga fjärils-ögonfransarna. Skitäckligt. Men, helt okej. Lyssna.

Nästa klick är Lettland och en söt liten Aisha. Det här var sött och rätt.. behagligt? Det är kul hur hon rör sig under hele videon, lite som att hon inte riktigt ville vara med. "låt mig slippa, jag kan ju inte dansa ändå" Men, hon gjorde det och det resulterade i något sorts halvtaskigt zombie-ryck. Men den största frågan är om dom verkligen spelar in det på en Färja? Velourstolarna tyder på det (eller så ser det ut så i Lettland). Lyssna

Le france. Den här låten kan summeras: Ale Ale Ale Ale! whoh! mmm! Whop!. Typ. Det svänger och vi har ännu en Krogen-skaka-rumpan-låt. Det är kul, Frankrike kan det här med pop (och om Jessy himself skulle läsa detta så skulle han skälla som en arg vovvsing: det är ju Rap, INTE Pop!). En låt som enligt mig passar in i Eurovision?nope, men den kan nog gå en bit ändå. Den låter ju precis som allt annat som spelas på radion nu. Det beror dock på om han lägger in fler "mmm", Lyssna. Om, så är han körd, för det går inte.

Moldavien gör entre med lite Norgestyle. Men sen vänder det tamefan. E-type är tillbaka! Haha, det här är Cascada och E-type i en mixer, och det är helt okej. Den enda frågan är varför dom lät killen sjunga? inge vidare, damen klarar det här själv. Lyssna!

Norge Norge Norge! Vad levererar ni detta år? Jo en Didrik! En söt, skönsjungande Didrik. Norge kan, verkligen. Fast trots att det är musikal för hela slanten (en Jöback-låt) och trots att det är fint (för det är det!) så är det skittråkigt. Inte lika tråkigt som allt annat som fått "tråkigt"-stämpeln innan, men nästan. Nej. Sorry Didrik. Lyssna. (Tänk att ett regn av gnistor kan få sådana applåder?)

Bara 6 bidrag kvar nu. Jag vill inte mer, men kan ju inte ge upp på slutspurten. Så: Litauen, give me some. -And they do! haha, det här är skitroligt! Bäst hittills! Det är otroligt konstigt, men svängig musik med glädjespridning. Två röster från mig. Lyssna and digga, det svänger katten!

Tyrrarna! Tyskland kan inte mysik (förutom The Baseballs såklart) men den här lilla damens "Lauve auh Lauve" gav mig lite sväng i kroppen. Gillar dock inte att folk ska låta så jäkla svåra när dom sjunger, som att något sitter i halsen? Men men, det går ju hem (lyssna på ALLA singer/songwriters) så hon kanske har en chans? Förti miljarder gånger bättre än AnnaPanna iallafall! Lyssna här på en intressant accent.

Estland. Men GUD vad alla ska vara så konstiga. Ett superstort huvud springer i snö och sjunger en superkonstig låt. Men lite skön ändå? Konstigt. Lyssna, jag orkar inte.

Armenien har fin musik och börjar med att rippa första textraden rätt av. Alltså fasen att man är en blond blek svensk, det är ju Eva från Armenien man ska vara! Lyssna/kolla så förstår ni. Men javisstja, musiken.. jo, jag diggar, det låter typiskt armenien. Lite svaj i meningssluten och flöjter. En krogenlåt. Japp.

Björk från Island kommer här: Lyssna. Och jag förstår att hon står stark. stadigt med. Men varför ryker hon? Hon har okej röst och det låter lite svensk popschlager, kul. Det är intressant hur disco-slingorna finns kvar hos Eurovisiondeltagarna och, Agnes. Aja. inge vidare. (men jag erkänenr, det svänger lite)

Näst sist ut (puh!) är Israel. Inga förväntningar. Bra, för det här var värdelöst. Men han ser ut som en barbiedocka! Lyssna här. Tråkigt, men han har fin röst, verkligen. (psst. Kolla in hans vänstra öra)

Cypern! Finally! Första intryck efter att ha lyssnat fem sekunder. Bra! Ännu en kille med gitarr. Låter som något som skulle kunna spelas på radion just nu. Fint, mysigt och intetsägande. Men fint som sagt. Den kommer vi nog höra oss less på framöver gott folk! Lyssna, men skippa och kolla på den heminspelade videon.

Så. Nu var det utförd. Mission accomplished. Jag trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle lyssna en snutt på ALLA bidrag till Eurovision Song Contest. Men, 2010 var året, året då det hände och jag kommer aldrig kunna förneka att det inträffat.
Istället så säger jag Hejdå och går till tvättmaskinen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0