Fjärilar finns även på vintern

Nu har jag varit utan internet länge och jag har under den tiden inte saknat nätet ett dugg. Nästan. Istället för att sitta och häcka framför en dator och framför det förbannade facebook så har jag gjort nyttiga saker, som bakat, spelat gitarr, haft fjärilar i magen, pratat telefon, lyssnat på RocKKlassiker och kollat i taket. Och javisstja, pluggat lite också. Jag har trots min ovilja att nu i efterhand visa upp det, skrivit typ förtielva blogginlägg och jag märkte att det gick alldeles utmärkt att skriva utan att blotta dessa inför hela världen. Vilken lättnad, trodde jag jade blivit beroende av uppmärksamheten vid det här laget. Trodde jag hade fått strorhetsvansinne och blivit lika sorglig som LEna PH eller för att komma ner lite på jorden, gifta-in-sig-i-släkten-Schulman-bruden. (eller var det tvärtom? eller både och?)

Jag måste berätta lite om min passerade vecka nummer förtiosex, min helg trettonde till sextonde och min början på denna vecka nummer förtiosju dock. Veckan har varit kaos. Så mycket kaos som ordet kaos innebär. Jag har fightats med skolboken, mina grannars nattliga aktiviteter och tjuriga trådlösa nätverk med lösenord, Jag har slagits med Designprojekt, Anton körberg på Radion och såklart med Panduro och systemtext, för att inte glömma de alltid lika glada själarna på CSN. (förslag till högsta hönset: Ge era arbetare en varsin pepparkaka och släpp ut dem ur buren, stackarna mår inte bra av avgaserna inne i huset på Lidingövägen, OCH, dom behöver lite motivation för att klara av att vara trevliga mot stackars studenter som blivit tappade mellan stolarna och slagit sig rejält). Pengarna skall väl vara på väg för min del, men det tar en alldeles för lång tid. Bromsvätska är att ta i. Kåda är att föredra.

Måndagen till onsdagen fokuserades på matte och viljan att för en gångs skull klara första lappen så stressen andra och tredje kunde vara lite mildare. Jag har förstått att stress är tyngden på mina axlar, äntligen, och att den inte är värd att dö för. Inte än iallafall. Fjärilar finns även på vintern.

Onsdagen var trots detta stressad, nervös och ännu mer stressad, inte på grund av matten dock men med DoP-projektet hängandes över grupp VanMangeCarro och en antivilja mot att göra inlämningsuppgiften i Hållfasthetslära som senare, cirka två timmar innan deadline övergick till en vilja att ändå lämna in den förbannade uppgiften avslutades med en underbar föreläsning om Shangahai Challenge med massa företag jag inte ens kommer ihåg och den alldeles för underbare Kristian Luuk. En eloge till karln som fick mig att släppa allt för någon timme och totalt ändra uppfattning om honom själv, tidsuppfattningen och mina skrattmuskler. Mister Luuk hann till och med, på denna ynka timme, ge mig diagnosen prestationsångest, vilket besparade mig många års samtalmed psykolog och tillika pengar. Är dig evigt tacksam du spaghetti-man.

Torsdagen var så avstressad det går att vara och glädje var största inslaget. Tvätt blev gjord, lugn blev tilförd, matten blev stupsäker och magkänslan fick sig en boost. Fjärilar finns även på vintern.

Fredagen var den bästa Fredagen på hur länge som helst. Den började med lugn, var en dag full av lycka och avslutades med gemenskap. Jag klarade lappen som jag kämpat för och fick dessutom reda på att jag klarat sista lappen på förra momentet och därmed slipper göra momentfråga tre på tentan (vilket jag inte trodde jag gjort och haft en tagg i magen sedan förra fredagen). Den godaste chokladkakan blev uppäten, de finaste människorna samlades och små små gärningar av godhet spred glädjen i min kropp. Vinet, sången och kärleken var ett faktum och Love Peace and understanding. Hallelulja!

Lördagen blev Kulturens dag och natten var ung. Naturhistoriska muséet och gott sällskap, Kärlek och regnbågsdjur. Pizzabakning, massor med godis och en finfin film. Lugnet var fortfarande ett faktum och det enda som visade att den kinetiska energin fortfarande existerade, förutom vetskapen om energins omvandling, var de små röda. Fjärilar finns även på vintern.

Söndagen var alldeles för kort. Denna text blir alldeles för lång.

Så, idag då. Jag har varit aktiv på högsta nivå ända sen jag vaknade, det vill säga ända sen jag vaknade för typ tredje eller fjärde gången (försov mig, som vanligt), men Med vetskapen om att det imorgon är Kontrollskrivning i Mekanik så har jag varit alldeles för o-aktiv. På mekanik-kontrollskrivnings-plugg-fronten dvs. Vad jag har gjort istället? Jo, roliga saker! Jag har bakat, bakat, bakat och städat. Tårtbottnar till tre sorters tårtor har blivit gräddade och infrysta, Havrekakor med choklad och vaniljdrömmar har blivit formade och golvet har blivit dammsuget. Anledning? Förutom min kommande födelsedag och min utlovade kakfrossa? Viljan att inte vilja, viljan att förtränga och göra allt annat än det viktiga. Som vanligt.

Men lite plugg har ju såklart blivit gjort och det kommer mera. Nu är jag less på att baka och jag är inte klar på långa vägar med KS-plugget. Det blir en sen natt och en tidig morgon den sjuttonde. En tidig morgon då Caroline inte skall försova sig, utan befinna sig tjugo i åtta på Östra station för möte med sötnäsan Lotta. För att sedan gå i samlad trupp till Q-huset, för mig att misslyckas med en kontrollskrivning och spendera resten av dagen med att ångra sig varför hon bakade hela gårdagen istället för att plugga mekanik och hålla på med DoP-projektet, deadline till katalogen imorgon. Blir en lång dag då med.

Vad hade jag förväntat mig?

Men i vilket fall som helst. Det finns visst homosexualitet inom djurvärlden. Delfinhannar sätter på varandra i lufthålen, Honorna utövar oralsex och apor onanerar. Och vet ni vad? Fjärilar finns även på vintern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0