hjärmotorik

Min vänstra hjärnhalva styr min högra del av kroppen medan den vänstra styrs av min högra hjärnhalva. Detta finner jag extremt fascinerande. Att denna högra hjärnhalva också är helt ovetande av vad den vänstra gör och vice versa gör mig extremt förvirrad.
Jag har alltid sett mig själv som en typisk högerhänt vänsterhjärnhalva. Mest för att jag är högerhänt och gillar allt som har med form färg och funktion att göra men även för att hela jag är en psykiskt instabil filosof som inte för fem öre kan stanna kvar i verkligeheten mer än två minuter åt gången.

Jag har, efter en massa år, äntligen förstått att detta nog inte är positivt. Jag skulle mycket hellre varit en högerhänt högerhjärnhalva med fallenhet för logik och språk. Just högerhänt istället för vänsterhänt bara eftersom det är så inihelskotta svårt att skriva med vänster (!). Men. Vad blir bättre av att jag funderar. Jag har min dominerande hjärnhalva, mitt konstiga tankesätt och min heelt obetydliga förmåga till att uttrycka mig språkligt. Jag får väl trots det vara nöjd. Se det positiva. Jag har ju faktiskt en grym pekfingernagel. extremt snygg.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det här är ett ytterst intressant område. Ofta beskylls killar för att tänka med "den lilla Hjärnan", som är placerad mitt i och mitt på kroppen. Enligt ditt resonemang kan man tolka det som att just denna del av kroppen styrs av båda hjärnhalvorna - kanske just därför kan en del personer vara extremt kreativa i sovrummet, lekplatsen, stenröset eller var lusten faller på.

Det kan även förklara varför man tänker på just denna funktion och tillhörande aktiviter konstant.

Med denna visdom skall jag nu undersöka vad min vänstra hjärnhalva har för planer för min högerhand idag.

Ajöken.

2008-02-11 @ 11:56:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0