Daggmask

Jag har funderat kring daggmaskar och deras sätt att vara. Dessa tvåkönade äckel som kryllar i jorden under våra fötter och bara ser allmänt äckliga ut, Hur lever de?. Läste precis att daggmask bara är en sorts mask och inte ett samlingsnamn för alla maskar. intressant. Dessa slemsnusk finns i cirka 700 arter i Sverige varav femton är Daggisar och att, Nytt; de parar sig med varandra. Jag har levt i min lilla maskdrömvärld och i denna världen kunde Herr(&Fru) Daggmask skaffa små daggmaskknoddar med sig själv. Jag är grundlurad:
"Daggmaskarna är tvåkönade som bildar både ägg och sperma.
De parar sig genom att byta sperma med varandra. Säden placeras i ”lagringsfickor” på varandra. Vid äggläggningen avger masken ett slembälte. Masken drar sig baklänges ut ur det och lägger äggen så att de blir befruktade när de passerar förbi spermafickorna. En daggmask kan inte para sig med sig själv."
Sen, en annan sak. Jag har för mig att jag har hört att om man delar på en mask så lever de två ändarna ändå. Kan detta stämma? har därför varit helt inne på att den då borde ha ögon i två ändar. Har maskar ögon över huvud taget förresten? Och krälar den på mage eller rygg. Har den mage eller rygg? Jag blir förvirrad. Hjälp mig. Jag är inne i maskträsket och finner inga svar.

Den största daggmasken som, tack och lov, inte finns i Sverigen kan bli cirka tre meter lång. (Ska aldrig flytta till Australien)
läjp.

(man kan visst förresten köpa fem, ja FEM, paket Löfbergs Lila för endast åttionio kronor på Lidl nu. Helt stört vad mycket kaffe.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0