i framstegens fotspår

15:15
kom precis hem från jobbet och placerade min bak och mig själv framför datorn och math.se. Till min förvåning ser jag att jag har gjort femtio procent av kursen på två dar. nu jäklar ligger jag på topp. äntligen lite sunshine in my head. nu läsa vidare.

15:20
"I dessa tider av förgänglighet gäller det att ha förmågan att finna något beständigt och kontinuerligt som kan ledsaga en genom livets outgrundliga vägar. Kontinuerliga funktioner kallas ofta av matematiker för snälla funktioner. De lärde tvistar för närvarande exempelvis om huruvida tiden är kontinuerlig eller uppträder i små diskreta paket. Denna dag kommer vi också att gå igenom derivator. Deriverbara funktioner är också snälla. Ve den som lämnar jordelivet (eller detta avsnitt) utan att kunna derivera en elementär funktion!

Om funderingarna blir för många och din hög med obesvarade frågor börjar växa sig stadig ända upp till stratosfären eller ännu högre atmosfäriska lager, glöm inte att du då kan maila eller ringa någon av våra kompetenta mentorer. Det vore inte bra om frågorna hamnade utanför ozonlagret (som ju utgör den övre delen av stratosfären) eftersom vi på nätkurserna då inte kan garantera att mentorernas svar inte tar skada av UV-strålningen på vägen till er mailbox."

mattegeek. Nästan så jag kan gråta.

16:18
Veronica o lille älsklingskevin var precis och hälsade på. Jag Älskar er! Gud vad jag älskar er! haha. VIlken liten sötkaka den där lille knodden är. jag blir så glad.
back to matten.

16:42
"Ha hela tiden målet i sikte och glöm inte att du går denna kurs med den anspråkslösa önskningen om att förstå och beskriva Universum i all sin komplexitet (även om just detta specifikt inte finns listat bland lärandemålen) och att klara tentan."

jag skakar av ångest.

17:45
"I vår iver att plöja vidare i matematikens snårskog hoppade vi innan över avsnitt 2.6. Det finns dock inga genvägar till sann insikt, och vi måste därför bläddra tillbaka några sidor för att lära oss ett klassiskt resultat som beundrats och hyllats av det församlade matematiska etablissemanget i hundratals år. En förståelse för matematiken i sig måste alltid föregå förståelsen av en matematiker som person, om ni nu skulle råka känna någon sådan. Vi går också igenom avsnitt 4.2 idag. Som student kan du exempelvis tänkas vara intresserad av vilka proportioner en cylinderformad ölburk bör ha för att rymma en given volym öl så att materialåtgången till burken blir så liten som möjligt (så länge burkens form inte påverkar panten naturligtvis). Detta är ett sk extremvärdesproblem (där vi vill minimera burkens area)."

undrar vem som är mest mattesorglig. personen som så kvickt (och med skratten i halsen) printade ned detta tjafs, eller jag som kopierar det för att visa hur nördiga vi på KTH är?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken knoddis du är då carro ;) hehe

2008-08-05 @ 17:32:19
Postat av: Caa

om det ändå vore så väl. :P

2008-08-09 @ 11:41:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0