sillidill

så. vaken fast jag inte borde vara vaken så är jag. kan inte sova men mitt huvud ber mig gång på gång. Visste inte att sådan här huvudvärk existerade.
varför? jo för om någon kanske missade det så var det midsommarafton igår, den där krystade helsvenska grejen som alla bara 'måste' fira men ingen egentligen vet varför. Vi trotsar regn med rusk med mygg och kan slå ihjäl för sista sillburken i affären, bara för att få den där perfekta sillunchen med nubbe som ändå är på tok för äcklig för att någon ens ska njuta. Det är ju i slutändan dock egentligen bara nubben vi vill åt, erkänn; sillen? egentligen så hänger den bara med. taskig konsistens och bara smak av senap, vitlök eller lök, som vi aaldrig annars dagligen äter. potatisen? tar snålskjuts på sillen, i vilket svenst hem äter man inte potatis minst en gång i veckan? Gräddfilen? japp, behöver jag ens peka på alla tevekvällar med Chips och dipp?
Men nubben. Inte fan dricker man sånt där äckel vardagligen inte. Och trots att det är så grymt vidrigt så att de flesta grimaserar vilt och brett när man hällt i sig en hutt, så tar man en till och en till för, "Det är ju midsommarafton, det hör ju till". Åter igen en ursäkt för att få bete sig hur man vill och släppa på hämningarna, bli full av rang och skylla på spriten dagen efter. Is'nt that great?!

Min midsommar var som alla andras, mysig men på tok för 'måste hitta min midsommarkänsla, var är den?' för att jag kunde slappna av. Vi började runt elva då jag mötte upp Karin,Emelie och Thomas för att sedan konka sjuttiåtta smockfulla kassar och korgar och väskor till Vasaparken där filtar och presenningar breddes ut och maten dukades upp. Det var sill det var potatis det var sallad det var nubben och en sjuhelsikes massa öl med myycket mera. Glam kom och gjorde oss sällskap och J.O, Jenny och Robboz droppade in och vi åt sill i mycket små mängder (inte så oväntat eftersom Glam var den enda av oss som egentligen ens tycker om sill), Potatis i lite större och drack nubbar som om vi inte fått vätska i oss på år och dar.  Det var kallt, det var molnigt, men det regnade inte och nästintill alla var as happy as sunshine så det jämnade ut sig. Runt fyra packade vi ihop de någorlunda lättare sjuttiåtta kassarna och begav oss hem till mig och thomas för att dricka ännu mer nubbe (nu hade vi för länge sen gett upp det där med att tvinga i oss sill o potäter och la vikten direkt på det i flytande form). Väl hemma så kom en mycket glad Fredrik på besök, vilket höjde partystämningen enormt för min del. Har varit lite orolig för honom i några dagar på grund av vissa omständigheter men midsommarafton var hans kväll och det märktes vilket såklart gjorde mig glad. Melon med aldeles lagom sprit skars upp och tomteverkstaden kom igång med att marinera och skära kött samt grönsaker, för att sedan fixa grillspett av toppklass, och trots att grillen bara pallade köttet innan den nonchalant slocknade och vi fullföljde med att grilla resten i ugnen så tappade ingen gnistan. Lagom till maten var klar kom David och hälsade på vilket alltid är roligt. Jag blir alltid då glad av davids sällskap men känner dock idag att jag kanske gav honom lite för lite uppmärksamhet, jag menar ja, jag var enormt jäkla upp i varv och sprang omkring och plockade och diskade och städade efter maten,, men david är ju alltid david :]

så, det jag ville komma till är att min midsommarafton 2007 har varit mycket trevlig. Blev dock lite för mycket nubbe jag märkte när alla åkt hem men sånt får man ta. Borde vara nykter ett tag, har helt tappat känslan att det blir roligare av att vara full, det är bara dyrt och luktar illa men jag undrar om man gör det när man börjar bli gammal? shit, för jag börjar verkligen bli gammal, bäst-före-datumet är passerat, jag är snart äldre än jag borde vara i min ålder. Jag är dock definitivt lika snygg som alltid. 

tack för mig.

(känn ironin) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0